top of page

מוזיאון על התפר - מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית

Arkady.JPG

אוצר: אנדריי וייס

אמנית: קתרזינה קוזירה

״סינדרום ירושלים״ היא פסיכוזה הפוגעת בתיירים ועולי רגל המבקרים בירושלים. אלה הלוקים בתסמונת נוטים להזדהות עם דמויות מקראיות מהברית הישנה והחדשה, ולהאמין כי הגיעו לארץ הקודש מתוך ייעוד או שליחות בעלי אופי דתי או פוליטי.הסינדרום היה נקודת המוצא לפרויקט האמנות של קתרזינה קוזירה, ״מחפשים את ישו״, שמוצג בתערוכה זו. העניין הרב של האמנית בתופעה הניע אותה לבקר בירושלים מספר פעמים במהלך העשור האחרון, במטרה למצוא את אלו המזהים עצמם עם דמות המשיח. התוצאה היא ארכיון עשיר של ראיונות עם אנשים יוצאי דופן בעלי שורשים וסיפורי חיים ייחודיים, נביאים ושליחים מטעם עצמם המבקשים להימלט ממסגרת הדת הממוסדת ולחיות על פי אמונתם. זהו גם דיוקן של עיר המשמשת כרקע לטקסים דתיים מגוונים, ומוקד משיכה לאנשים מעדות, תרבויות וזרמים רוחניים שונים. התערוכה, הכוללת מיצבי וידאו וסרט דוקומנטרי באורך מלא, אינה עוסקת רק בדת, אלא שואלת כיצד האמונה משנה את נקודת המבט שלנו על המציאות, מהן הדרכים והאמצעים למימושה, ומה מקומה ותפקידה היום.נעה בין מחקר להתבוננות פילוסופית, היצירה מתפקדת גם כיומן מסע אישי של האמנית, במהלכו תחושת הסקרנות שהניעה את מסעה האמנותי מפנה את מקומה בהדרגה להיקשרות עזה לאנשים ולנרטיבים שהיא פוגשת.קוזירה היא דמות מובילה בסצנת האמנות העכשווית בפולין ומוכרת בעולם בזכות הדיוקנאות העצמיים שוברי המוסכמות שלה, כמו גם בשל מיצגיה העוסקים בגוף, בפוליטיקה מגדרית ובגבולות שבין אמנות וחיים. כאן היא משמשת עדה למעין פרפורמנס מתמשך שבו, לראשונה, היא אינה הגיבורה, אלא הקהל – היא נכנסת לתפקיד הצופה במטרה להעלות שאלות הנוגעות למושגים כמו ״להעמיד פנים״, ״להופיע״, ״להיות״, ויתרה מכך, ״להאמין״.

סינדרום

המוזיאון

bottom of page