top of page

תערוכות נוכחיות

Einat-Leader---Wax-Pit-Birds.jpg

Einat Leader

בית מידות

31/12/2025 - 09/07/2025

אמנית: עינת לידר

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

מיניאטורות מגלמות שינוי בקנה המידה שבו אנו מודדים את עצמנו כל פעם מחדש. מחד, הן מניחות צופה כל-יודע, המסוגל לקלוט את השלם בבת אחת. חשבו על עצמכם ביחס לבית בובות, גלובוס שלג... מזכרת על מחזיק מפתחות שמבעדה אפשר לראות תמונה קפואה של המקום בו אתם מבקרים. אנחנו מספיק גדולים כדי להחזיק דברים שכאלה בכף היד. להכיל את כל המרחב שסביבם. מאידך, מיניאטורות מחייבות אותנו להתעלות מעל נורמות מרחביות, מזמנות אותנו אל ממלכתן, ומציעות לנו שנשכח את מידותינו או נתעלם מהן... 
מיניאטורות מצריכות תשומת לב – ממש כשם שהלחישה מחייבת את המאזין להשתתק ולהתכופף לעבר הדוברת. לפעמים אנחנו נזקקים למשקפות, מיקרוסקופים, או סטריאוסקופים כדי שיסייעו לנו לראות, אבל בין אם בעזרת תיווך שכזה ובין אם לאו, המיניאטורות מעבירות לנו מסר ברור: לא הכל גלוי לעין (ליה פרפורט, ׳על הראייה׳, 2006). 


ב׳בית מידות׳ מציגה עינת לידר, יוצרת וחוקרת צורפות, עולם עדין אך נוקב של חפצים בזעיר אנפין, הכורך יחד את כוחה מעורר הדמיון של המיניאטורה ואת תהודתה הרגשית של המזכרת. לידר נשענת על יכולתן לדחוס זמן, מרחב, נוהג וזכרון לכדי אובייקט מוחשי, כדי ליצור עבודות שמציעות מחשבה רבת-מרקמים על ארכיטקטורה, אובדן ובדק בית היסטורי.
כותרת התערוכה כשלעצמה מקפלת בתוכה מנעד טעון של משמעויות. ברובד הישיר, היא מתייחסת לבניין שבו שוכן כיום מוזיאון על התפר — וילה אלגנטית ורחבת ידיים, שתכנן בראשית שנות השלושים האדריכל הפלסטיני אָנְדוֹני בָּרָמְכּי, מהדמויות הבולטות בנוף האדריכלות הירושלמית בתקופת המנדט — ואשר נעשה למוצב צבאי ב-1948. אך הכותרת נושאת גם נימה אירונית: היא מרמזת לאמות המידה שננקטו — או שנמנעו במכוון — בהתמודדות עם סוגיית ״הרכוש הנטוש״; למידות הרעות של טשטוש ומחיקת העבר; ולקני המידה של האובדן והשבר הנוכחיים, המטילים את צִלָּם על ההווה — והעתיד.
לידר מציבה בחלל המוזיאון אוסף של מזכרות ותכשיטים, המותקנים בוויטרינות המזכירות תיבות תצוגה ארכיאולוגיות או מקננים בתוך "מרזבים" מאולתרים ומבנים צינוריים שהורכבו משברי צנצנות – כקרביו השבריריים והחשופים של הבית. באמצעותם היא מנכיחה את עברו המודחק, כמו גם את הווייתו האלביתית: בית מגורים שדייריו הפכו ״נפקדים״, פתחיו נאטמו, ושימושיו התחלפו שוב ושוב בהשפעת כוחות פוליטיים משתנים ותהפוכות הזמן והמקום. 
בלב התערוכה נמצאת מטונימיית מפתח: תליון-מחזיק מפתחות שעיצבה האמנית בהשראת חלונותיו המקושתים של הבניין, כשאת הבטון המזויין מחליפה בפרגמנט הזעיר שעווה אפורה – חומר רך, גמיש ומתכלה, המשמש בעת ובעונה אחת כנר זכרון נייד וכביטוי מכמיר-מתריס של תיקון ותקווה. מוצגים נוספים, ביניהם מקבץ של פריטים דקורטיביים וכלי מטבח ועבודה שנוצרו מתוך שטיח שעבר בירושה במשפחתה, לובשים צורה של קמיעות, טוטמים או תְּרָפִים – חפצים מקראיים למשמר הבית – המעלים באוב את הסביבה הביתית שאבדה. אחרים, כדוגמת סיכות בצורת ציפורים העשויות מחרצני זיתים, או גמלי עץ קטנים בסגנון האוריינטליסטי הנמכר לתיירים בעיר העתיקה, מגלמים את הנוף התרבותי והפוליטי של אזורנו, ואת הרבדים השנויים במחלוקת של סמליו ומסחורם. 
אולם על אף המלנכוליה הטבועה בהן, מזכרותיה של לידר אינן מבטאות געגוע נוסטלגי או ניסיון נאיבי להשיב את העבר האבוד. כפי שכותבת המסאית סוזן סטיוארט בספרה ׳על הערגה׳ (1993): "בין אם המזכרת היא דוגמית חומרית ובין אם לאו, היא תתקיים עדיין כדגימה של החוויה שכעת היא רחוקה, חוויה שהחפץ יכול רק לעורר ולהדהד, אך לעולם לא לשחזר במלואה”. מעוותים, דיספונקציונאליים, מצופי חלודה, זפת ונוצות – או מאזכרים מערכות פיקוח ושליטה - מתפקדים חפצים אלה לא כשרידים סנטימנטליים, אלא כממצאים ביקורתיים, עדות למציאות פגומה וטראומטית. ובכל זאת מידותיהם אנושיות עדיין, קרבתם אל הגוף אינטימית: מיועדים לענידה, אחיזה ונשיאה, הם משמשים כנשאי זכרון, או כמחוות מינוריות של הכרה והתנגדות.
הפרקטיקה של לידר מסרבת למונומנטליות. תחת זאת, יצירותיה המיניאטוריות מזמינות למגע ומבט מקרוב, כאילו מבקשות מהצופה לרכון ולהציץ. מתוך האובייקטים הקומפקטיים והטקטיליים הללו מפציעה עקשנות שקטה: שהזכרון הוא פוליטי כשם שהוא אינטימי, ושהצורות הקטנות ביותר יכולות לשאת את האמיתות הכבדות ביותר. בהדהדה את עקרונות הפרופורציה המושלים באדריכלות כמו גם במוסר, התערוכה ׳בית מידות׳ אינה רק מרחב להרהור, אלא גם מנגנון כיול בעזרתו ניתן למדוד את משקל העבר, את מתאר האובדן, ואת הצורך הדחוף מתמיד בחשבון נפש. 

גאולה

31/12/2025 - 09/07/2025

אמן: דיויד גוס

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

דיויד גוס מציג גוף עבודות חדש, שנוצר במהלך השנה האחרונה מתוך שהות וחקירה אמנותית במוזיאון ובסביבתו. העבודות מתכנסות למיצב ציורי־פיסולי, המבקש להפעיל את החלל לא רק כחלל תצוגה, אלא כמצע חומרי טעון — היסטורית, אידיאולוגית ופוליטית — שבתוכו נרקם מארג אסוציאטיבי וביקורתי ביחס לרגע הנוכחי.
שתי נקודות מוצא מרכזיות ממסגרות את התערוכה. האחת נוגעת למיקומו הפיזי והסימבולי של המוזיאון: על קו התפר שבין שכונת גאולה — כיום שכונה חרדית, שהוקמה בשנות ה־20 של המאה הקודמת כחלק מהתפשטות היישוב היהודי אל מחוץ לחומות — לבין העיר העתיקה והר הבית, מוקדים רוויים במשמעויות דתיות, לאומיות ומשיחיות. השם "גאולה" עצמו נושא עמו ציפייה אסכטולוגית, בעוד הקרבה בין האתרים משרטטת גיאוגרפיה דחוסה של שאיפות אמוניות ולאומניות: מבדלנות קיצונית, דרך חזונות קנאיים להקמת בית מקדש שלישי, ועד מיתוסים אפוקליפטיים על מלחמת גוג ומגוג — הנטועים אף הם בנוף הסמוך של גיא בן הינום.
נקודת המוצא השנייה היא סדרת ציורים מונוכרומטיים מאת אמן האבסטרקט האמריקאי פרנק סטלה, שנוצרו בעקבות אירועים אלימים בדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד. הדיאלוג עם עבודותיו של סטלה — המזוהות עם מינימליזם צורני אך גם עם עומק פוליטי מרומז — מאפשר לגוס, יליד קייפטאון, לטוות מערך של הקשרים חזותיים ותמטיים, שבהן שאלות של ייצוג אמנותי שזורות בזיכרון אישי והיסטורי של שליטה, הדרה ועליונות גזעית.
במוקד התערוכה ניצבים ציורי נוף רחבי־ממדים, שיצר האמן באמצעות גומי ערבי — חומר בסיס שקוף וחסר פיגמנט, שנמרח ישירות על קירות הגלריה באזורים שבהם נאטמו בעבר חלונות המבנה המקורי. הציורים מבליחים מתוך הקיר כאשליות אופטיות, מעין פאטה מורגנה או ״הטעיית העין״, המשחקות באירוניה עם רעיון הציור כ"חלון למציאות". בו-זמנית גשמיים וערטילאיים, מעוררים הדימויים את החלום האוטופי של ״הארץ המובטחת״, את חזיונות העוועים של מלחמת נצח, ואת תחושת האובדן המוחשית של פתחים, תצפית ואור.
לצד אלה מציג גוס קבוצת ציורי שמן היוצרים תצרף בשעטנז סגנוני מכוון של מראות השכונה, פרטים ארכיטקטוניים, ועבודות מופשטות בגוני אדום־בשרני, המשלבות בין שפתו הצורנית של סטלה לבין דגמים גאומטריים השאולים מעיטורי אריחים מקומיים. ביניהם רובצות, על חלקי רהיטים וקטעי רצפה, פרות אדומות — כאלגוריה מקאברית להתבהמות ולעבודת קורבנות, או כתמונה דיסטופית של אחרית הימים.
׳גאולה׳ פורשת פנטסמגוריה של דימויים, ציטוטים והדהודים, שבה נפגשים ומתנגשים נרטיבים של גאולה וחורבן, קדושה ואלימות, ייצוג ומציאות. בתוך אתר גדוש מתחים ומשקעים היסטוריים, מציע גוס פתח למבט רפלקסיבי ולחזון אחר של ראייה, תודעה — ואולי אף של התפכחות.

החלפת לימונים בלפקוסיה ובלפקושה

31/12/2025 - 09/07/2025

אמן: אובידיו אנטון

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

יצירתו הפואטית של אובידיו אנטון עוסקת במציאות המפוצלת של ניקוסיה, בירת קפריסין — עיר המחולקת מאז 1963 בעקבות הסלמת העימות בין קפריסאים יוונים לקפריסאים טורקים. קונפליקט זה הוביל להקמת רצועת ביטחון מפורזת, הידועה בשם "הקו הירוק", על שם צבע העיפרון ששימש לסימון תוואי החלוקה על המפה. אזור החיץ, הנתון לפיקוח כוחות האו"ם, חוצה את המרקם העירוני של העיר ומפריד בין שתי הקהילות המסוכסכות. במשך עשורים מתקיימת ניקוסיה בהוויה דואלית זו, כשחיי היומיום בה מוכתבים בידי מנגנוני הפרדה ושליטה.‬
אנטון מבצע מחווה פשוטה למראה: הוא קוטף שני לימונים משני עברי השסע האתני והדתי — אחד מהצד היווני, והשני מהצד הטורקי — ומחליף ביניהם. פעולה מינורית זו, המתועדת בווידאו, הופכת להרהור שקט על טריטוריה, זהות, והמטען הסמלי של גבולות.‬
כותרת העבודה מתייחסת לכפל שמותיה של העיר — "לפקוסיה" ברפובליקה של קפריסין, ו"לפקושה" ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין — הבדל לשוני המסגיר שיוך קבוצתי ומשקף מתחים גיאו-פוליטיים עמוקים. באמצעות הכוריאוגרפיה העדינה של החלפת הלימונים — פרי המסמל שפע ים־תיכוני — חושף האמן את האבסורד והשרירותיות שבמחסומים הכפויים, ואת טקסי הכוח השזורים בשגרת החיים בשטח מחולק.‬
העבודה מותירה את הצופה עם תהייה אירונית ומרירה: האם ללימון טעם אחר בצדו השני של הגבול?‬

מונומנטים

31/12/2025 - 03/01/2025

אמן: יואב חורש

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

אנדרטאות ואתרי הנצחה נבנים על מנת לעמוד לנצח, להשתייר כמאזכרים שנים רבות לאחר שנחקקו המאורעות בזכרון האנושי. הם מכבדים את העבר, בין אם הוא משותף, שנוי במחלוקת, או מפוקפק. עם זאת, המשמעות האמיתית של האנדרטה תכופות אינה גלומה במה שהיא מאזכרת, אלא בתחושות, במחשבות, ובפעולות להן היא נותנת השראה. בזכות יכולתן לשדר מסרים שונים לקהלים שונים, אנדרטאות מפיחות תקווה, מעצימות, מעוררות אהדה או יראה, מרתיעות, מבססות תחושת זהות ועולם ערכים, ומעצבות גישות כלפי סמכות. בהיותן בעלות השפעה על קיבוע נרטיבים הסטוריים, הן גם מטילות צל כבד על המציאות החברתית כמו גם על עתיד פוליטי מדומיין.


רעיונות ומתחים אלה מצויים במוקד התערוכה של יואב חורש, אשר לוכדת רגע מכריע בהסטוריה עתירת המשקעים של אנדרטאות הקונפדרציה בארה”ב. האנדרטאות, המנציחות את מנהיגי ומורשת הקונפדרציה – אחת-עשרה המדינות תומכות העבדות שפרשו מהאיחוד ב-1861 והביאו בכך לפרוץ מלחמת האזרחים האמריקאית – נועדו לשקם את גאוות הדרום לאחר תבוסתו בשדה הקרב. תמציתן האידיאולוגית היתה קידום נרטיב “המטרה האבודה” (Lost Cause) - גרסא רוויזיוניסטית של ההסטוריה שמציגה את מטרת הקונפדרציה כהגנה אצילית על זכויות המדינות החברות באיחוד ועל ערכי הדרום, תוך טשטוש התפקיד המרכזי שמילאה העבדות בסכסוך.


אף שהיוזמה המקורית הייתה שייכת לארגונים של יוצאי צבא ונאמני הקונפדרציה בעידן השיקום (1877-1865), רוב האנדרטאות לא הוקמו מייד לאחר מלחמת האזרחים. תחת זאת, בנייתן הגיעה לשיאה בין שנות ה-90 למאה ה-19 לשנות ה-20 למאה ה-20, בעיצומה של תקופת חוקי ההפרדה הגזעית, ושוב בתקופת פעילותה של התנועה לזכויות האזרח בשנות ה-50 וה-60. תקופות אלו התאפיינו בנסיונות אלימים לדכא את המהלך לקראת שוויון השחורים על ידי ביטוי מחודש ותקיף של העליונות הלבנה דרך מדיניות מפלה, שלילת זכות הצבעה משחורים, ומעשי לינץ’ שאירעו השכם והערב. אנדרטאות הקונפדרציה הוצבו במקומות בולטים במרחב הציבורי ומול בניינים ממשלתיים, ונועדו להפגין דומיננטיות ולבצר את יחסי הכוחות הקיימים.
ב-2020, בעקבות הרצח של ג’ורג’ פלויד בידי שוטר במיניאפוליס, פרצו ברחבי ארה”ב מחאות נגד הגזענות הממוסדת, שמובילה לפגיעה בשחורים. תבערה זו של מרי אזרחי הציתה מחדש את המחלוקת סביב אנדרטאות הקונפדרציה וסמליותן השנויה במחלוקת, מה שגרם להשחתת פסלים רבים ובסופו של דבר להסרת חלק ניכר מהם על ידי הרשויות, אם כי עדיין רק חלק קטן מתוך הרבים המתנשאים בנוף הדרומי. על רקע תסיסה חברתית זו, נסע חורש לריצ’מונד, וירג’יניה – לשעבר בירת הקונפדרציה – כדי לתעד את התמורה ההסטורית המתרחשת. העיתוי היה קריטי, כיוון שהאנדרטאות הללו הלכו ואיבדו את אחיזתן בקרקע על רקע הוויכוחים העזים סביב תוכנן, ייעודן, מיקומן ועתידן.


השימוש שעשה חורש במצלמת פילם בפורמט גדול ובטכניקות הדפס כסף מסורתיות מדגיש את המטען ההיסטורי של האירועים המתועדים. הצילומים בשחור-לבן מהדהדים, באופן בלתי נמנע כמעט, את המתח הגזעי המוטבע בנוף, תוך שהם לוכדים בחדות את ההתנגשות שבין השפות האסתטיות והפוליטיות באתרי ההנצחה וברחובות העיר. הגרנדיוזיות של הפסלים הקלאסיים ניצבת בניגוד ליצירתיות התוססת של התרבות האפרו-אמריקאית, כאשר כתובות גרפיטי וחפצי זכרון בעבודת יד, המוקדשים לקורבנות האלימות המשטרתית ופשעי השנאה, הופכים את אנדרטאות הנגד הללו – כך הן משמשות כיום – למוקדי מחאה ואבל עממי. ההתנגדות האמנותית הספונטנית מאתגרת את נוכחותם המונומנטלית של הפסלים, ומציעה נרטיב חלופי לכוונה המקורית שמאחורי הצבתם.


נאמר שאנדרטאות מיועדות לחיים, ולא למתים. דימוייו של חורש, המוצגים במרחב הטעון של מוזיאון על התפר – בעצמו אתר הלכוד בסבך עברו – מגלמים את האמת העמוקה הזו. מבעד לעדשתו, ההסטוריה לא רק משתמרת, כי אם נחקרת באופן פעיל, באופן שמזמין את הצופים והצופות לבחון את תפקידם.ן בעיצוב הזכרון הקולקטיבי והסיפורים שנותנים לו פשר.

Welcome Home / Come Home

14/03/2024 - ועד להשבת כל החטופים

אמנים: נלי אגסי, עמנואל עברון-אגסי

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

את מיצב הניאון יצרה נלי אגסי יחד עם בנה, עמנואל, והוא מוצג בהצבת קבע גדולת ממדים בנמל התעופה של שיקגו, אליה היגרה האמנית מישראל עם משפחתה לפני כשלוש עשרה שנים. במיקומה המקורי, במעבר הארוך המוביל אל דלפקי הדרכונים ואולם מקבלי הפנים, מאירה הכתובת המינימליסטית, המשורטטת בכתב יד ילדי מהוסס, חוויות אישיות וקולקטיביות של מרחק, געגועים ואמביוולנטיות של שייכות וזרות, אך גם את תמצית הציפייה וההקלה של ההגעה הביתה.
בהזמנת המוזיאון, ותחת רשמי ה-7 באוקטובר, יצרה אגסי גרסה מוקטנת של העבודה. במיקומה ובעיתוי הצגתה הנוכחיים, על רקע תודעה מוצפת במראות הרס של בתים נטושים, שרופים ומופגזים ובמרחב התצוגה האלביתי שבתוך המוזיאון – מבנה שהיה בעברו בית משפחה פלסטיני שהפך מוצב צבאי – נטענת כתובת הרפאים המרצדת על הקיר במשמעויות ובהקשרים אחרים. כמו שלט דרכים מקולקל, היצירה מהבהבת לסירוגין, כך שהאותיות "Wel" מבליחות ונעלמות, ונותרות המלים "come home" כהבעה של משאלה או תקווה הנשארת תלויה בחלל. בהדהודה הווה טראומטי מתמשך של פליטים, עקורים ומפונים מביתם שעבורם הפך הבית לאתר של אובדן ואסון, נדמה שהעבודה לוכדת יותר מכל את אזור הדמדומים של החטופים: היא מתפקדת באופן אסוציאטיבי כקריאה נואשת, מייחלת-דורשת, להחזרתם, המכילה בתוכה את נחמת השיבה של מי שכבר שוחררו, ובה בעת כביטוי לנוכחותם הנעדרת, שאינה נותנת מנוח.

Welcome Home / Come Home
bottom of page