top of page

תערוכות נוכחיות

Gaston-Zvi-Ickowicz.jpg

Gaston-Zvi-Ickowicz

חומרי בעירה

30/05/2025 - 03/01/2025

אמנים: גסטון צבי איצקוביץ, דגנית ברסט, יאיר חובב, רונית צתרי, מחמוד קייס, יעל רוכמן, אריאל שלזינגר, חן שפירא

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

חומרים בעירים הם חומרים הניצתים בקלות וממשיכים לבעור גם לאחר הרחקתם ממקור האש. ככאלה, הם אוצרים בתוכם לא רק את סכנת ההתלקחות, אלא גם את השְׂרֵפה עצמה, את משכה, תוצריה ומִכְווֹתיה. העבודות בתערוכה, חלקן יצירות מוכרות וחלקן מוצגות כאן לראשונה, משקפות את אותו מנעד מאיים: בין פוטנציאל ההצתה לבין האפקט המכלה של הלהבות, בין האנרגיה הכבושה על סף התפרצות לשרידים שמותירה הדליקה אחריה.
מראות ומאורעות השנה החולפת היו, ועודם, דחוסים בנוכחותה הקונקרטית והמטאפורית של אש. מושג האש בתרבות הישראלית, כותב חוקר האמנות גדעון עפרת, הוא דימוי עומק: הוא מלובה במיתוס הסנה הבוער, באש המזבח ואש העקידה, בטראומת העיירה הבוערת ושואת המשרפות, בתוגת אש התמיד, האוּד המוצל, ונר ה׳יזכור׳; ומלווה באתוסים הדתיים והלאומיים של מדורות ל״ג בעומר, בקומזיצים ובכתובות האש של תנועות הנוער, בטקסי הדלקת המשואות, בשרפות ביערות הקרן הקיימת, בשטחי האש הצה"ליים, בתמרות העשן של המלחמות, בתבערות האינתיפדות, ובאש הזרה שמאכלת בתים, יישובים ובני אדם.
אולם השפה החזותית שמאמצות היצירות המוצגות חפה מהפאתוס שמזמין נושא טעון זה. במקום זאת, הן מתבססות על רגישויות חומריות ומדיומאליות ועל אסטרטגיות של הפשטה, שיבוש והזרה בכדי לבטא תחושת אסון ומועקה. באמצעות אסתטיקה של זירת פשע, הנשענת על רמזים ועקבות או מייצרת דריכות ואי-שקט, ובפרט דרך היעדרה המורגש של נוכחות אנושית, חושפים האמנים והאמניות בתערוכה את האופנים שבהן האש ומטעניה משמשים ביטוי לתהליכי התפרקות, השחתה מוסרית וזילות חיי אדם.

מונומנטים

30/05/2025 - 03/01/2025

אמן: יואב חורש

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

אנדרטאות ואתרי הנצחה נבנים על מנת לעמוד לנצח, להשתייר כמאזכרים שנים רבות לאחר שנחקקו המאורעות בזכרון האנושי. הם מכבדים את העבר, בין אם הוא משותף, שנוי במחלוקת, או מפוקפק. עם זאת, המשמעות האמיתית של האנדרטה תכופות אינה גלומה במה שהיא מאזכרת, אלא בתחושות, במחשבות, ובפעולות להן היא נותנת השראה. בזכות יכולתן לשדר מסרים שונים לקהלים שונים, אנדרטאות מפיחות תקווה, מעצימות, מעוררות אהדה או יראה, מרתיעות, מבססות תחושת זהות ועולם ערכים, ומעצבות גישות כלפי סמכות. בהיותן בעלות השפעה על קיבוע נרטיבים הסטוריים, הן גם מטילות צל כבד על המציאות החברתית כמו גם על עתיד פוליטי מדומיין.


רעיונות ומתחים אלה מצויים במוקד התערוכה של יואב חורש, אשר לוכדת רגע מכריע בהסטוריה עתירת המשקעים של אנדרטאות הקונפדרציה בארה”ב. האנדרטאות, המנציחות את מנהיגי ומורשת הקונפדרציה – אחת-עשרה המדינות תומכות העבדות שפרשו מהאיחוד ב-1861 והביאו בכך לפרוץ מלחמת האזרחים האמריקאית – נועדו לשקם את גאוות הדרום לאחר תבוסתו בשדה הקרב. תמציתן האידיאולוגית היתה קידום נרטיב “המטרה האבודה” (Lost Cause) - גרסא רוויזיוניסטית של ההסטוריה שמציגה את מטרת הקונפדרציה כהגנה אצילית על זכויות המדינות החברות באיחוד ועל ערכי הדרום, תוך טשטוש התפקיד המרכזי שמילאה העבדות בסכסוך.


אף שהיוזמה המקורית הייתה שייכת לארגונים של יוצאי צבא ונאמני הקונפדרציה בעידן השיקום (1877-1865), רוב האנדרטאות לא הוקמו מייד לאחר מלחמת האזרחים. תחת זאת, בנייתן הגיעה לשיאה בין שנות ה-90 למאה ה-19 לשנות ה-20 למאה ה-20, בעיצומה של תקופת חוקי ההפרדה הגזעית, ושוב בתקופת פעילותה של התנועה לזכויות האזרח בשנות ה-50 וה-60. תקופות אלו התאפיינו בנסיונות אלימים לדכא את המהלך לקראת שוויון השחורים על ידי ביטוי מחודש ותקיף של העליונות הלבנה דרך מדיניות מפלה, שלילת זכות הצבעה משחורים, ומעשי לינץ’ שאירעו השכם והערב. אנדרטאות הקונפדרציה הוצבו במקומות בולטים במרחב הציבורי ומול בניינים ממשלתיים, ונועדו להפגין דומיננטיות ולבצר את יחסי הכוחות הקיימים.
ב-2020, בעקבות הרצח של ג’ורג’ פלויד בידי שוטר במיניאפוליס, פרצו ברחבי ארה”ב מחאות נגד הגזענות הממוסדת, שמובילה לפגיעה בשחורים. תבערה זו של מרי אזרחי הציתה מחדש את המחלוקת סביב אנדרטאות הקונפדרציה וסמליותן השנויה במחלוקת, מה שגרם להשחתת פסלים רבים ובסופו של דבר להסרת חלק ניכר מהם על ידי הרשויות, אם כי עדיין רק חלק קטן מתוך הרבים המתנשאים בנוף הדרומי. על רקע תסיסה חברתית זו, נסע חורש לריצ’מונד, וירג’יניה – לשעבר בירת הקונפדרציה – כדי לתעד את התמורה ההסטורית המתרחשת. העיתוי היה קריטי, כיוון שהאנדרטאות הללו הלכו ואיבדו את אחיזתן בקרקע על רקע הוויכוחים העזים סביב תוכנן, ייעודן, מיקומן ועתידן.


השימוש שעשה חורש במצלמת פילם בפורמט גדול ובטכניקות הדפס כסף מסורתיות מדגיש את המטען ההיסטורי של האירועים המתועדים. הצילומים בשחור-לבן מהדהדים, באופן בלתי נמנע כמעט, את המתח הגזעי המוטבע בנוף, תוך שהם לוכדים בחדות את ההתנגשות שבין השפות האסתטיות והפוליטיות באתרי ההנצחה וברחובות העיר. הגרנדיוזיות של הפסלים הקלאסיים ניצבת בניגוד ליצירתיות התוססת של התרבות האפרו-אמריקאית, כאשר כתובות גרפיטי וחפצי זכרון בעבודת יד, המוקדשים לקורבנות האלימות המשטרתית ופשעי השנאה, הופכים את אנדרטאות הנגד הללו – כך הן משמשות כיום – למוקדי מחאה ואבל עממי. ההתנגדות האמנותית הספונטנית מאתגרת את נוכחותם המונומנטלית של הפסלים, ומציעה נרטיב חלופי לכוונה המקורית שמאחורי הצבתם.


נאמר שאנדרטאות מיועדות לחיים, ולא למתים. דימוייו של חורש, המוצגים במרחב הטעון של מוזיאון על התפר – בעצמו אתר הלכוד בסבך עברו – מגלמים את האמת העמוקה הזו. מבעד לעדשתו, ההסטוריה לא רק משתמרת, כי אם נחקרת באופן פעיל, באופן שמזמין את הצופים והצופות לבחון את תפקידם.ן בעיצוב הזכרון הקולקטיבי והסיפורים שנותנים לו פשר.

פיתות

30/05/2025 - 03/01/2025

אמן: יונתן רון

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

בסדרת עבודות קטנה על לוחות עץ מאורכים, מציג יונתן רון ציורי שמן של פיתות. אך בניגוד לאסוציאציות המיידיות שמעורר הדימוי ה״נמוך״ — מאפה פשוט, זמין וזול, סמל לחוסר יומרה או עידון ולאותנטיות מזרח תיכונית (״לנגב״) — הפיתות הבארוקיות של רון, על הגבול בין טבע דומם לדיוקן, מתוארות כגדולות מהחיים. מצויירות אחת-אחת בתקריב ובאקצרה דרמטית, הן מופיעות כמעט כאיקונות; גוניהן ותנוחתן מאזכרים יצירות מופת נוצריות כמו ׳הקינה על מות ישו׳ של מנטניה או את ׳ישו המת בקבר׳ של הולביין.


שלא כמו לחם הקודש ,חלת השבת או המצה, הפיתה אינה טומנת בחובה חגיגיות וטקסיות דתית. אדרבא, כפת לחמן של השכבות העניות בחברה וכאוכל רחוב טיפוסי, היא מתקשרת לחולין וליומיום, ל״חיים (עצמם) בפיתה״ כמאמר הביטוי העממי. עבור האמן, הפיתה מהווה גם זיכרון אישי של סבו שהיה מוכר פלאפל בשוק מחנה יהודה, זיכרון המעובד בציורים לפורטרט מונומנטלי, המעניק לכל פיתה מימד נשגב.


אולם בהיותה מאכל יסוד ותו היכר של המטבח הישראלי והפלסטיני גם יחד, הפיתה טעונה משמעות פוליטית וסימבולית: לעתים מושא לביקורת על נישול וניכוס תרבותי ולעתים — חלום על דו-קיום ושלום. היא שימשה כסנקציה כלפי אסירים בטחוניים ולאחרונה הפכה לסמל מחאה מכמיר-לב במאבק לשחרור החטופים. בציוריו של רון, הפיתות נראות מרחפות על רקע נייטראלי, מופקעות, כביכול, מהמטענים התרבותיים והפוליטיים הקושרים אותן למרחב המקומי. אלה שבים ומהדהדים, עם זאת, בהזרה ובעיוות שיוצרת האופקיות המוקצנת ובגוונים השרופים של גופי-נופי הבצק המפוחמים, אשר בצל משקעי השנה החולפת נצבעים באלגיות קודרת.

Welcome Home / Come Home

14/03/2024 - ועד להשבת כל החטופים

אמנים: נלי אגסי, עמנואל עברון-אגסי

אוצרת: ד״ר שיר אלוני יערי

את מיצב הניאון יצרה נלי אגסי יחד עם בנה, עמנואל, והוא מוצג בהצבת קבע גדולת ממדים בנמל התעופה של שיקגו, אליה היגרה האמנית מישראל עם משפחתה לפני כשלוש עשרה שנים. במיקומה המקורי, במעבר הארוך המוביל אל דלפקי הדרכונים ואולם מקבלי הפנים, מאירה הכתובת המינימליסטית, המשורטטת בכתב יד ילדי מהוסס, חוויות אישיות וקולקטיביות של מרחק, געגועים ואמביוולנטיות של שייכות וזרות, אך גם את תמצית הציפייה וההקלה של ההגעה הביתה.
בהזמנת המוזיאון, ותחת רשמי ה-7 באוקטובר, יצרה אגסי גרסה מוקטנת של העבודה. במיקומה ובעיתוי הצגתה הנוכחיים, על רקע תודעה מוצפת במראות הרס של בתים נטושים, שרופים ומופגזים ובמרחב התצוגה האלביתי שבתוך המוזיאון – מבנה שהיה בעברו בית משפחה פלסטיני שהפך מוצב צבאי – נטענת כתובת הרפאים המרצדת על הקיר במשמעויות ובהקשרים אחרים. כמו שלט דרכים מקולקל, היצירה מהבהבת לסירוגין, כך שהאותיות "Wel" מבליחות ונעלמות, ונותרות המלים "come home" כהבעה של משאלה או תקווה הנשארת תלויה בחלל. בהדהודה הווה טראומטי מתמשך של פליטים, עקורים ומפונים מביתם שעבורם הפך הבית לאתר של אובדן ואסון, נדמה שהעבודה לוכדת יותר מכל את אזור הדמדומים של החטופים: היא מתפקדת באופן אסוציאטיבי כקריאה נואשת, מייחלת-דורשת, להחזרתם, המכילה בתוכה את נחמת השיבה של מי שכבר שוחררו, ובה בעת כביטוי לנוכחותם הנעדרת, שאינה נותנת מנוח.

Welcome Home / Come Home
bottom of page