top of page

מוזיאון על התפר - מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית

דוגמאות לחיקוי

דוגמאות
לחיקוי!

מסעות בין אסתטיקה וקיימות

להיוולד מחדש

להיוולד מחדש

רני ששון ודרור בן עמי יוצאים למסע התבוננות באיתני הטבע ובנבכי אישיותם ומעניקים לנו חוויה מחודשת של תהליך הבריאה. הם מצליחים לשתף אותנו בתחושה של התעלות בה אנחנו נוגעים לרגע ברוח ונולדים מחדש.

בתערוכה נפגוש את סיפורה האינטימי והרגיש של רני ששון, המשתפת אותנו בתחושותיה ומדברת על אישיות ונשיות, ועל אמהוּת וילדוּת.
נכיר גם את דרור בן עמי שייקח אותנו למסע בדמיון העצמי שלנו ומעביר אותנו אל נופים אבודים שלא הכרנו.

Rachel Erdos.jpg

דמוקרטיה
עכשיו

רישומים, צילומים ומיצבים המאתגרים את המבקר לבחון מה נותר מהדמוקרטיה, ומה הדרך החדשה שהבטיחה לעולם שוויון זכויות והזדמנויות.

האם אבדה לנו התקווה מן הדמוקרטיה? האם הדמוקרטיה הפכה להיות מילה נרדפת לשחיתות? האם נשכח ייעודה של הדמוקרטיה ואת מי היא נועדה לשרת?​

Even the Trees Bleed

אפילו העצים
מדממים

התערוכה תעמוד על המשמעויות האסתטיות, התרבותיות, הלאומיות והפוליטיות שבין עצים ואנשים כיצורים עצמאיים המגלים את חולשותיהם, יצריהם ותלותם ההדדית זה בזה, וכן בינם לבין סביבת הטבע המקיפה אותם.

Thou Shalt Not

לא תעשה לך

האמונה מבקשת לשמור בהקפדה על המסגרת ועל צווי ההלכה והמסורת, ואילו האמנות העכשווית משמשת ראי לתקופה ולשינויים המתקיימים בה. נראה שלאחרונה מתקיים תהליך של יחסי גומלין בין שני עולמות אלו. התערוכה משמשת גשר להבנת השיח המתחדש ומפגישה בין עולמות באמצעות המסרים אשר מבקשים האמנים לשתף אותנו בהם.

And the Trees went Forth to Seek a king

הלוך הלכו העצים למשוח עליהם מלך

התערוכה "הלוך הלכו העצים למשוח עליהם מלך" בוחנת במבט ביקורתי את היחסים המורכבים בין המנהיגים למונהגים. שם התערוכה נלקח מהפסוק הפותח את "משל יותם" (ספר שופטים פרק ט'), המניפסט האנרכיסטי הראשון במקרא, ואחד מהטקסטים הקדומים המתארים את הצורך הטבוע באדם לאתר לעצמו מנהיג.

Beyond Memory

מעבר לזיכרון

התערוכה יוצאת למסע אל העתיד באמצעות הזיכרון, להיפגש עם יצירות החושפות בפנינו דימויים מארכיון ההדחקה וההכחשה של הפחדים והחרדות שחווינו, מתוך ניסיון לבדוק באמצעותם תרחישים עתידיים הצפויים לנו ולעולמנו ולהעזר בהם כדי למנוע את החזרה על שגיאות העבר.

Josephine Meckseper_h.jpg

בית בלי בית

בית בלי בית  תבקש לבחון את היחס בין הבית הפרטי למדינה. לעמוד על הדמיון הצורני והתפקודי המאפשר להגדיר את שני המרחבים האלו כ"בית" (הבית הלאומי) ועל ההבדל המציב באופן מסורתי את האחד בספירה הפרטית (או הטבעית) ואת האחר בספירה הפוליטית.

Paul McCarthy_p.jpg

חיים חשופים

תערוכה זו שואפת לגעת בתפר ההולך ונפרם בין מצבים חריגים למצבים נורמטיביים, ולהצביע בנחישות על המקום שבו מצב החירום הזמני הופך למצב לגיטימי מתמשך, אשר מוביל בסופו של דבר לפרנויה של חשדנות ולשימוש באלימות לצורך השכנת סדר ציבורי.

חי דומם ארץ

חי
דומם
ארץ

תמונת מצב רוויית מתחים של החברה הישראלית הכוחנית והמפולגת, אשר לא אחת גולשת לעימותים אלימים שביטויים נוכח בתערוכה.

Mike Winkelmann - Morning Drone Sweep.jp

הגולם

האם יש לנו סיבות טובות לחשוש מן המכונה האולטימטיבית בדמותנו שאנו שוקדים על פיתוחה, והאם קרב היום בו תעמיד אותנו המכונה על טעותנו המרה? או במילים אחרות, האם נמצאת האנושות בדרך למאבק על השליטה אל מול מכונות יציר כפיה המתחילות לחשוב בעצמן?

פנחס כהן גן

וידוי אישי ממקומו של היחיד המביע את מחאתו כנביא בשער ומעביר אלינו חוויות של משמעות קיומית של חברה הנאבקת בקשייה התרבותיים והערכיים.

Netta Lieber Sheffer2.jpg

נטע ליבר שפר מתכתבת עם מאמרו המכונן של זיגמונד פרויד "המאויים", ומציגה סדרת ציורי שמן ורישומי פחם גדולי מימדים. ציורי מסכות המוות לוכדים את רגע הפיכת החיים לאמנות, רגע הסף בו הבשר בר החלוף נוצק באבן.

Via Lewandowsky - Roar series 1.jpg

השאלה של הירושימה

התערוכה תתמודד עם ההשלכות של השמדה מוחלטת של האנושות עצמה תוך שימוש בטכנולוגיה אותה היא מפתחת, ותעלה לדיון שאלות של זהות, ריבונות, ושימוש בכח צבאי במלחמה הסופית שתביא את האנושות לקיצה.

Unprotected Zone

מרחב לא מוגן

התערוכה מנסה לבדוק את התנהלותו של הפרט במרחב האישי והציבורי על פי מצפונו ואל מול שיקולים הנובעים מזהותו הקולקטיבית והשתייכותו לקבוצות חברתיות, דתיות או לאומיות אשר עשויות להפחית את תחושת האחריות האישית של האדם על מעשיו.

Everyone Carries a Room Inside

כל אדם נושא חדר בתוכו

הבדידות היא תופעה המשפיעה יותר ויותר על בני האדם בעידן העכשווי. הסביבה העירונית התובענית, על רקע השינויים החברתיים והטכנולוגיים המתרחשים בדורנו, אינה מניחה לאדם היושב בה – היא דוחקת בו, מגבירה את גירוייו העצביים ותוקפת את חושיו ברצף בלתי פוסק של הבחנות חטופות והתרשמויות אקראיות.

Photo Op- Martha Rosler.jpg

סוף מערב

עדים אנו לרוח חדשה המנשבת ברחבי העולם המערבי ונושפת אף בשוליו של השמאל הליברלי. משב חדש נותן את אותותיו באלו אשר עוד אתמול האמינו בשוויון ובכבוד הדדי שראוי לחלוק עם הזולת ועם האחר והעלו על נס את מושג הרב-תרבותיות. סדקים מתגלים במערב בעמודי התווך של האידאולוגיות שקראו לא מכבר לחירות ולחופש דתי ופולחני של השונה הגר בקרבם.

Gilad Ophir_edited.jpg

אדם אדמה

התערוכה אדם אדמה היא דיון המבוסס על היבטים מגוונים של הבחנות ועמדות, של אמונות, אידיאולוגיות ונקודות מוצא חברתיות, פוליטיות וכלכליות, הבוחנות את המפגש המורכב בין אדם לסביבה ובין אדם לטבע.

Sebastiâo_Salgado_h.jpg

שווים ושווים פחות

התערוכה "שווים ושווים פחות" מבקשת לעורר את המודעות והרגישות החברתית המתכהה לעיתים בקרבנו ולברר שאלות הנוגעות למערכת יחסי העבודה המתקיימים בעולמנו.
התערוכה מציגה יחסים של אפליה , ניצול והשפלה אשר לה זוכים בני אנוש כה רבים וקוראת לנו להגביר את השאיפה לפעול למען שיוויון רב יותר בין בני האדם.

מלכי הגבעה

מלכי הגבעה

ריטואל חברתי עמוס סמלים של מערכת הכוחות והמיתוסים המניעים את החברה הישראלית.

נגע

נגע

התערוכה לוכדת את הלך הרוח האמנותי בעתות מגפה ומשבר, ומתארת כיצד העולם מתעצב על ידי המציאות החדשה. תפקיד האמנות בתקופות מסוג זה הוא להעניק תקווה תוך מתן ביקורת חברתית, לעורר דמיון, להעלות שאלות נוקבות בנוגע לסוגיות מוסריות ולהציע דרכים יצירתיות להתמודד עמן.

לא על הבגד לבדו

לא על הבגד לבדו

אנו שקועים במציאות שבה המותג, תג המחיר או הסימן המסחרי מכתיבים את יחסינו לסביבה ומנגד את יחסה אלינו ושואלים את עצמנו, האם עושה האדם את הבגד או שמא עושה הבגד את האדם? אם כן, מה עושה את הבגד חשוב כל כך בחיינו מאז שהתכסינו לראשונה בעלה התאנה אשר נקרה על דרכנו בגן העדן?

מטרופוליס

מטרופוליס

התערוכה מציגה את המרוץ של האדם להגיע רחוק יותר וגבוה יותר. זהו מרוץ בו מתחרות ערים גדולות המתפתחות בקצב מסחרר ולא תמיד בקורולציה לצרכים האמיתיים של כל יושביהן.

יורים ובוכים

יורים ובוכים

התערוכה חושפת את התרבות האנושית שמאפשרת לאנשים לחיות את חייהם תוך התעלמות מהזוועות המתרחשות על סף ביתם. באמצעות שלושים תחריטים של האמנית מרסל הנסלאר אנחנו מקבלים הצצה לעולמן של נשים וילדות כקורבנות מלחמה.

יצירת אמנות יכולה להנציח רגע בזמן שאולי היינו מעדיפים לשכוח, ולעורר את הצופה לבחור – האם להסיט את מבטו או להמשיך לצפות.

Jerusalem - Self Portrait

ירושלים -
דיוקן עצמי

התערוכה "ירושלים – דיוקן עצמי" מפגישה אנשים כה שונים החולקים זה עם זה וחלוקים זה על זה. התערוכה היא תמונת מצב של חוויה בלתי אפשרית אותה תיעדו צלמים החיים בירושלים, ערבים כיהודים, צלמי אופנה וצלמי חדשות, הפועלים בה ובאים מכל קצותיה.
באמצעות סרטי וידאו תשתתפו בחגיגת טיש בחצרו של האדמו"ר ותמצאו עצמכם בהפגנות רחוב. תפגשו עם הנערות המוסלמיות שהופכות את החיג'אב המסורתי לאקססורי אופנתי, ותקנחו במסיבת לילה של אובדי אמונה ואובדי עצות בשעות הקטנות של הלילה.

10. April Dauscha - Custody of the Tongu

כלואות

התערוכה הקבוצתית חושפת אותנו הצופים אל עולמן הפנימי של נשים, תוך זיהוי מקרים של פגיעה והחלשה המתרחשים הן במרחב הפרטי והן במרחב הציבורי.

AP32499277442_26.jpg

אפגניסטן אהובתי

צילומיה האחרונים של זוכת פרס הפוליצר קודם הירצחה באפגניסטן
אניה נידרינגהאוס
אוצרת: גיזלה קייזר, ברלין

תיעוד נדיר של חיי הנשים בתקופת שלטון הטאליבן ואחריו.

"היום יותר מתמיד חשוב להבין מי הם האנשים החיים בחבל ארץ זה, מהו הלך מחשבתם וכיצד הם רואים את המציאות בה הם חיים, לאו דווקא בהשוואה או בהקשר למציאות במערב." אניה נידרינגהאוס
 

Flesh and Blood

בשר ודם

"שליטת האדם על הטבע מתחילה ברצונו של האדם לשלוט על זולתו". באמירה ביקורתית זו מסכם מוריי בוכין את ספרו האקולוגיה של החירות, ומעביר מסר לא אופטימי על יחסי טבע-אדם.

Barbara Kroger h.jpg

זכות המחאה

במציאות אשר בה אידיאולוגיות שונות ומגוונות, מובחנות זו מזו ומרוחקות במיקומן על המפה הפוליטית ואף עוינות לא אחת זו את זו, נמצאת החברה הישראלית מפוצלת במחאתה ומחפשת מענה למצוקותיה. חברה מפולגת ושסועה, הפוערת פערים בינה לבין עצמה ולבין שכניה הפלסטינאים.

Sue De Beer. Still from - Permanent Revo

רעידת אדם

רעידת אדם מבקשת לרעוד את רעידת הזהות והאחרות אל מול החרדה, לחשוף ולהדגיש את תהליך התמודדותנו הרגשית עם סביבתנו, וכן לבחון מבעד לפריזמת החרדה את תגובותינו כנפגעים וכפוגעים – כל זאת במטרה לנסות להבין את הדינמיקה של היחסים החברתיים והפוליטיים ולהשפיע עליה.

deadend3.jpg

DeadEnd

DEADEND היא תערוכה המציגה מציאות קשה בה הפכה האלימות לשפת היום-יום, שפה המאיימת על קיומה של החברה האנושית.
התערוכה מעלה שאלות נוקבות מול מציאות של רבוי גילויי אלימות וקוראת למבקרים לבחון את דרכם ולא עוד לעמוד מנגד ולצפות באופן פאסיבי במתרחש

המוזיאון

bottom of page